Τα παιδιά και η ορθογραφία


Σχετική εικόνα




Ένα μεγάλο κεφάλαιο στη γλώσσα, που συχνά προβληματίζει γονείς και παιδιά είναι η ορθογραφία! Εκτός από την ανάγνωση που αφορά τον προφορικό λόγο και η ορθογραφία που αντιπροσωπεύει το γραπτό λόγο φαίνεται πολλές φορές να δυσκολεύει τα παιδιά αλλά και τους δασκάλους, οι οποίοι συνεχώς ψάχνουν νέους τρόπους για να μαθαίνουν τα παιδιά.
Η ορθογραφία μοιάζει πολλές φορές ένα εύκολο μέρος της γλώσσας γιατί συνδέεται με την αντιγραφή. Η ορθογραφία όμως, δεν είναι αντιγραφή και προετοιμασία για την ορθογραφία δεν είναι μόνο η αντιγραφή. Η αντιγραφή έχει πάψει να είναι ο μοναδικός τρόπος που τα παιδιά μαθαίνουν ορθογραφία. Για την ακρίβεια, η αντιγραφή είναι ένας μόνο τρόπος μέσω του οποίου τα παιδιά προσπαθούν να μάθουν ορθογραφία. Υπάρχουν όμως πολλές άλλες δραστηριότητες που μπορούν εκτός από τους εκπαιδευτικούς, να κάνουν και οι γονείς με τα παιδιά τους. Δραστηριότητες που δεν ''φωνάζουν'' τη λέξη ορθογραφία, δηλαδή δεν είναι φτιαγμένες για να καταλάβουν τα παιδιά ότι προετοιμάζονται για αυτήν.

Πόσες δεν είναι άλλωστε οι φορές ή καλύτερα τα βράδια που οι γονείς λένε στα παιδιά τους: «Θα το κάνεις μέχρι να το μάθεις». «Θα το αντιγράφεις μέχρι να το μάθεις». «Θα το διαβάζεις μέχρι να το μάθεις».

Πόσες δεν είναι οι φορές που οι γονείς είπαν τη φράση: «Μα στο σπίτι μου το έγραφε σωστά». «Μα στο σπίτι έκανε άλλο λάθος όχι αυτό». Το χειρότερο. Πόσες δεν είναι οι φορές που έχουμε πει: «Μα γιατί τόσα λάθη στην ορθογραφία σου»; «Είσαι τόσο απρόσεκτος»; «Γιατί το έκανες αυτό λάθος»;

Και σχεδόν πάντα απευθυνόμαστε στα παιδιά με έντονο τόνο καθώς βρισκόμαστε σε έξαλλη κατάσταση. Γιατί για κάποιο λόγο ως γονείς νιώθουμε πως η ορθογραφία είναι και δική μας υπόθεση.

Ας πάμε όμως σε κάτι όμορφα ευχάριστο και αυτό είναι η ορθογραφία. Αλλά η ορθογραφία μ΄ έναν άλλο τρόπο ιδωμένη.

Αρχικά, να αναφέρουμε ότι η ορθογραφία αποτελεί μια νέα πληροφορία για τα παιδιά. Αυτό σημαίνει πως τα παιδιά πριν δουν τις λέξεις ή τις προτάσεις που πρέπει να μάθουν πως να τις γράφουν ορθά, δεν τις γνώριζαν, δεν ήξεραν πως γράφονται. Αυτό από μόνο του μας λέει ότι τα παιδιά χρειάζονται χρόνο για να αντιληφθούν την γραφή των λέξεων και να μπορέσουν να τις συνδέσουν με κανόνες που ήδη γνωρίζουν ή που μαθαίνουν. Έτσι , δεν είναι πάντα εύκολο για ένα παιδί να καταφέρει την επόμενη μέρα να αποδώσει στο σχολείο μια λέξη σωστά, ακόμη κι αν την προηγούμενη μέρα την έγραφε σωστά. Η ορθογραφία είναι μια αναδυόμενη δραστηριότητα για τα παιδιά. Αυτό σημαίνει πως καιρό με το καιρό θα καταφέρουν να κάνουν δική τους αυτή τη γνώση και να αποδώσουν σωστά μια λέξη γνωρίζοντας τον κανόνα που κρύβεται πίσω από αυτή. Ας δώσουμε λοιπόν ευκαιρίες στα παιδιά , να αποδώσουν σωστά μια λέξη. Εξηγούμε στα παιδιά σύμφωνα με την ηλικία τους και το κανόνα που κάθε φορά έχουν να μάθουν, χωρίς όμως να απαιτείται από εκείνα από την αρχή να γράψουν σωστά τη λέξη. Τους δίνουμε θετική ενίσχυση με φιλιά, αγκαλιές και μπράβο όταν τα καταφέρνουν. Προσπαθούμε πάντα να βρίσκουμε νέους τρόπους εκμάθησης όταν αυτά δεν μπορούν. Έτσι στο επόμενο άρθρο μας θα μιλήσουμε για τρόπους εκμάθησης της ορθογραφίας με τη χρήση βιβλίων, υλικών, εφαρμογών και ηλεκτρονικών μέσων.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ages & Stages - Που βρίσκετε η Ανάπτυξη του παιδιού μου;

Για να είναι HAPPY οι HOLIDAYS

Πρώιμη Παρέμβαση